ALGEMENE VOORWAARDEN BOVAG AUTOBEDRIJVEN

ALGEMEEN
1. Deze Algemene Voorwaarden maken deel uit van alle overeenkomsten, gesloten tussen leden van BOVAG
Autobedrijven en kopers of opdrachtgevers niet handelende in de uitoefening van een beroep of bedrijf,
met betrekking tot koop, reparatie en onderhoud van auto’s, onderdelen en toebehoren daarvoor.
2. Zij zijn tot stand gekomen in april 1997 in overleg met de Consumentenbond en de ANWB in het kader
van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad en treden in
werking per 1 oktober 1997. Zij zijn per 13 februari 2002 aangepast. BOVAG zal deze Algemene
Voorwaarden niet wijzigen dan nadat daarover overleg is gepleegd met genoemde organisaties.


DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
– de auto: een personenauto, een daarvan afgeleide combinatie- of bestelauto, waarvan het
totaalgewicht inclusief het laadvermogen niet meer bedraagt dan 3.500 kg;
– de in te kopen auto: een auto die in het kader van de overeenkomst door de koper bij wege van
inkoop aan de verkoper wordt verkocht;
– de overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of gebruikte auto dan wel
van onderdelen en toebehoren daarvoor;
– de verkoper: degene die ingevolge de overeenkomst een nieuwe of gebruikte auto dan wel
onderdelen en toebehoren daarvoor verkoopt;
– de koper: degene die ingevolge de overeenkomst een nieuwe of gebruikte auto dan wel onderdelen
en toebehoren daarvoor koopt;
– de opdracht: de overeenkomst tot het verrichten van montage-, demontage-, herstel- of
onderhoudswerkzaamheden, vrijwillige of wettelijke keuringen en schadetaxaties, elk afzonderlijk of
tezamen aangeduid als ‘werkzaamheden’;
– de opdrachtgever: degene die de reparateur opdracht geeft tot het uitvoeren of doen uitvoeren van
werkzaamheden;
– de reparateur: degene die met betrekking tot een auto en/of onderdelen en toebehoren daarvoor een
opdracht uitvoert of doet uitvoeren;
– de garantie:
a. de garantie die door de fabrikant, importeur of verkoper op die auto’s, onderdelen en toebehoren
wordt verstrekt;
b. de garantie die is beschreven in het BOVAG Garantiebewijs voor een gebruikte auto (van BOVAG
Autobedrijven) of in het aanvullende BOVAG Garantiebewijs voor een gebruikte auto (van BOVAG
Autobedrijven) dat door de verkoper kan worden verstrekt;
c. op werkzaamheden: de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie;


KOOP EN VERKOOP
Artikel 1 – De aanbieding
De aanbieding van de verkoper wordt mondeling, schriftelijk, of elektronisch uitgebracht en is -indien een
termijn voor aanvaarding is gesteld- van kracht gedurende de daarbij aangegeven termijn. De aanvaarding
van de aanbieding door de koper is slechts geldig indien deze binnen de gestelde termijn plaatsvindt.
De elektronische aanvaarding van de aanbieding door de koper is voorts slechts geldig als deze door de
verkoper is bevestigd. Indien geen termijn voor aanvaarding is gesteld, blijft het aanbod gedurende twee
werkdagen van kracht, mits de auto onverkocht is gebleven.
Artikel 2 – De overeenkomst
De overeenkomst dient altijd schriftelijk, dan wel elektronisch te worden vastgelegd. Van een schriftelijke
overeenkomst dient een afschrift aan de koper te worden verstrekt. Het ontbreken van een schriftelijke of
elektronisch vastgelegde overeenkomst maakt deze overeenkomst echter niet nietig.
Artikel 3 – De inhoud van de overeenkomst
In een schriftelijke of elektronisch vastgelegde overeenkomst worden in ieder geval opgenomen:
– de omschrijving van de auto en eventueel in te kopen auto, beide met het eventuele toebehoren;
– de prijs van de auto op het moment van de koop en verkoop, met de aanduiding of de prijs een vast
of een niet-vast overeengekomen prijs is;
– de prijs van de eventueel in te kopen auto op het afgesproken moment van levering van die auto;
– de afleveringskosten van de auto;
– de vermoedelijke of uitdrukkelijke vaste leveringsdatum;
– de verwijzing naar de garantiebepalingen waarbij de verkoper of een derde als garantiegever optreedt
(zo mogelijk wordt inzage gegeven in de garantiebepalingen van deze derde).
– de wijze van betaling.
Artikel 4 – Prijswijzigingen/stijging
1. Wijzigingen in belastingen, accijnzen en dergelijke heffingen van overheidswege worden zowel in de
vast als in de niet-vast overeengekomen prijs van zowel nieuwe als gebruikte auto’s te allen tijde
doorberekend.
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 6 lid 1 mogen naast de evengenoemde wijzigingen tevens
prijsstijgingen als gevolg van wijzigingen in fabrieks- en/of importeursprijzen en in valutakoersen in de
niet-vast overeengekomen prijs van nieuwe auto’s worden doorberekend. De koper heeft na
kennisgeving van deze wijziging het recht de overeenkomst te ontbinden ingeval de verhoging van de
bedongen prijs door de verkoper plaatsvindt na het sluiten van de overeenkomst. De ontbinding dient
binnen tien dagen na die kennisgeving plaats te vinden.
Artikel 5 – Het risico voor de auto
De auto is tot het tijdstip van feitelijke levering voor rekening en risico van de verkoper. De eventueel in
te kopen auto wordt pas eigendom van de verkoper zodra de feitelijke levering daarvan aan hem heeft
plaatsgevonden. Tot dat tijdstip is de in te kopen auto voor rekening en risico van de koper en komen
alle kosten voor zijn rekening. Hieronder vallen ook de kosten van onderhoud en eventuele schade, door
welke oorzaak dan ook ontstaan, ook die schade als gevolg van het niet kunnen inleveren van het
complete kentekenbewijs.
Artikel 6 – De overschrijding van de leveringstermijn
1. Bij overschrijding van de vermoedelijke leveringstermijn van de auto kan de koper de verkoper
schriftelijk in gebreke stellen. Indien de verkoper drie weken na die ingebrekestelling de auto nog niet
heeft afgeleverd, heeft de koper het recht de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbonden
te verklaren. Indien de verkoper alsnog binnen de gestelde termijn van drie weken de auto aflevert, zal
een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet worden doorberekend.
2. Indien de verkoper toerekenbaar tekortschiet ten aanzien van een overschrijding van de vermoedelijke
leveringstermijn, kan de koper vergoeding verlangen van de geleden schade.
Bij overschrijding van een vast overeengekomen leveringstermijn heeft de koper het recht
zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de overeenkomst ontbonden te verklaren
en/of vergoeding te verlangen van de geleden schade.
3. Indien de overschrijding van een leveringstermijn een gevolg is van overmacht aan de kant van
de verkoper hebben zowel koper als verkoper het recht de overeenkomst te ontbinden.
Het recht op ontbinding ontstaat zodra de overeengekomen vaste termijn is overschreden.
Zodra een vermoedelijke leveringstermijn is overschreden, hebben partijen het recht op
ontbinding drie weken na de in lid 1 bedoelde ingebrekestelling dan wel op het moment dat
verkoper meedeelt niet binnen drie weken te kunnen leveren. In alle gevallen waarin de
verkoper zich kan beroepen op een situatie van overmacht met een blijvend karakter, zijn
beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden.
Artikel 7 – Annulering
1. De koper heeft de bevoegdheid de koopovereenkomst te annuleren, ongeacht of de verkoper in
zijn verplichtingen tekort is geschoten. Deze annulering kan alleen schriftelijk plaatsvinden. De
koper is gehouden om binnen één week na deze annulering de verkoper alle schade die hij ten
gevolge van de annulering lijdt te vergoeden. Deze schade is vastgesteld op 15% van de
koopprijs van de geannuleerde auto. Indien de koper binnen 10 dagen deze schadevergoeding
niet heeft betaald, heeft de verkoper het recht de koper schriftelijk mee te delen dat hij
nakoming van de gesloten overeenkomst verlangt. In dat geval kan de koper geen beroep meer
doen op de annulering. De verplichting van de koper tot betaling van deze schadevergoeding is
een schuld in de zin van artikel 17 van deze Algemene Voorwaarden waarvoor uitdrukkelijk een
moment van betaling is overeengekomen.
2. De bevoegdheid tot annuleren vervalt indien de in te kopen auto door de koper aan de verkoper
is geleverd.


REPARATIE EN ONDERHOUD
Artikel 8 – De opdracht
De opdracht tot uitvoering van werkzaamheden wordt mondeling, of schriftelijk, of elektronisch
gegeven. Een elektronisch door de opdrachtgever gegeven opdracht komt eerst tot stand nadat
deze door de opdrachtnemer is bevestigd. Een afschrift van een schriftelijke opdracht wordt
desgewenst aan de opdrachtgever verstrekt.
Artikel 9 – Prijsopgave en termijn
De opdrachtgever kan voor of bij het verstrekken van de opdracht opgave verlangen van de prijs
van de werkzaamheden, alsmede van de termijn waarbinnen de werkzaamheden zullen worden
uitgevoerd. De opgegeven prijs en termijn zijn bij benadering, tenzij de opdrachtgever en de
reparateur een vaste prijs en/of termijn overeenkomen. Indien de bij benadering opgegeven prijs
met meer dan 10% wordt overschreden of dreigt te worden overschreden, dient de reparateur
contact met de opdrachtgever op te nemen teneinde de meerkosten te bespreken. De
opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst te beëindigen, met inachtneming van een
opzegtermijn van twee weken, onder schadeloosstelling van de reparateur voor de reeds door
hem verrichte werkzaamheden. Bij overschrijding of dreigende overschrijding van de bij benadering
opgegeven termijn, dient de reparateur de opdrachtgever onmiddellijk hiervan op de hoogte
te stellen, onder opgave van de nieuwe datum van aflevering. Bij overschrijding van een vaste
termijn heeft de opdrachtgever recht op een redelijke schadevergoeding, behalve in geval van
overmacht van de reparateur.
Artikel 10 – De rekening
Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecificeerde rekening afgegeven.
Artikel 11 – Stallingskosten
Indien de opdrachtgever binnen drie werkdagen na kennisneming van de uitvoering van de opdracht
de auto niet heeft afgehaald, kan de reparateur een binnen zijn bedrijf gehanteerde of, bij gebreke
daarvan, een andere redelijke vergoeding wegens stallingskosten in rekening brengen.
Artikel 12 – Retentierecht
De reparateur kan het retentierecht uitoefenen op de auto, indien en voor zolang als:
– de opdrachtgever de kosten van de werkzaamheden aan de auto niet of niet in zijn geheel
voldoet;
– de opdrachtgever de kosten van eerdere door de reparateur verrichte werkzaamheden aan
dezelfde auto niet of niet in zijn geheel voldoet;
– de opdrachtgever andere vorderingen die voortvloeien uit de contractuele relatie met de
reparateur/verkoper niet of niet geheel voldoet. De reparateur kan het retentierecht ook
uitoefenen indien het geschil terzake van de werkzaamheden aanhangig is gemaakt bij de
Geschillencommissie Voertuigen genoemd in artikel 21 lid 2 of bij de rechter. De reparateur
kan het retentierecht niet uitoefenen indien de opdrachtgever voldoende (vervangende)
zekerheid, bijvoorbeeld via een storting in dépôt bij de Geschillencommissie Voertuigen, heeft
gesteld.
Artikel 13 – Vervangen onderdelen
De vervangen onderdelen worden na uitvoering van de opdracht aan de opdrachtgever ter
beschikking gesteld, indien deze daarom bij het verstrekken van de opdracht heeft verzocht. Dit
geldt niet voor onderdelen die in verband met garantieclaims moeten worden afgezonderd. In
dat geval worden de onderdelen wel ter beschikking gesteld nadat de garantieclaims volgens de
garantiegever zijn afgehandeld en de opdrachtgever middels deze onderdelen wil aantonen dat
de garantieclaims niet of (nog) onvoldoende zijn afgehandeld. In alle andere gevallen worden de
vervangen onderdelen eigendom van de reparateur, zonder dat de opdrachtgever op enigerlei
vergoeding aanspraak kan maken.
Artikel 14 – Schadetaxatie
Indien de reparateur een schadetaxatie heeft verricht, zullen aan de opdrachtgever de werkelijk
gemaakte kosten daarvan in rekening worden gebracht. Deze kosten worden niet in rekening
gebracht indien een opdracht tot reparatie aan de reparateur wordt verstrekt, dan wel indien
de levering van een andere auto met de reparateur wordt overeengekomen. De taxatiekosten
worden door partijen schriftelijk overeengekomen. Bij gebreke daarvan zijn in redelijkheid vast te
stellen taxatiekosten verschuldigd, waarbij partijen tot uitgangspunt nemen de gedragsregels bij
expertise, opgesteld in onderling overleg tussen BOVAG, FOCWA, NIAV en NVV.


ALGEMENE VOORWAARDEN BOVAG AUTOBEDRIJVEN
Standaardbepalingen auto Particulier
GARANTIE
Artikel 15 – Garantie op auto’s en onderdelen/toebehoren
1. Door de garanties vermeld in dit artikel en in artikel 16 worden de wettelijke rechten (waaronder
het recht ingevolge Boek 7 van het BW dat de zaak bij aflevering aan de overeenkomst
beantwoordt) die een koper/opdrachtgever niet handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf
uit dien hoofde heeft, onverlet gelaten. Bij garagebezoek in verband met de garantie bedoeld in dit
artikel en in artikel 16 zorgt de verkoper ervoor dat op passende wijze in de vervoersbehoefte van
de koper zal worden voorzien.
2. Op nieuwe auto’s en op nieuwe onderdelen is geen andere garantie van toepassing dan die welke
door de fabrikant c.q. importeur wordt verstrekt, en de wettelijke rechten zoals genoemd in lid 1.
3. Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te
zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie, conform de van tijd tot tijd door
BOVAG in overleg met de ANWB en Consumentenbond vastgestelde voorwaarden. De verkoper kan
BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto 4500 EURO of meer
bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan 4500 EURO maar wél
meer is dan 35 % van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto. De verkoper heeft de
kilometerstand bij Stichting Nationale Auto Pas (NAP) gecontroleerd en dient deze stand te
vermelden op de koopovereenkomst. De verkoper staat er voor in dat de op de overeenkomst
vermelde stand logisch is bevonden door NAP, tenzij expliciet op de overeenkomst is vermeld
dat deze onlogisch is, terwijl de koper hiermee uitdrukkelijk schriftelijk heeft ingestemd. Op los
geleverde gebruikte onderdelen wordt nimmer garantie verstrekt. Defecten die zijn ontstaan buiten
de Europese Economische Ruimte vallen niet onder de garantie op gebruikte auto’s, tenzij koper
aantoont, dat de defecten niet zijn ontstaan door de van de Europese Economische Ruimte
afwijkende omstandigheden aldaar (inferieure wegen, inferieure brandstof etc.).
Artikel 16 – BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie
1. De reparateur garandeert binnen de Europese Economische Ruimte de goede uitvoering van de
door hem aangenomen of uitbestede opdrachten en de daarbij gebruikte materialen gedurende
een periode van drie maanden, te rekenen vanaf het tijdstip dat de auto weer ter beschikking van
de opdrachtgever is gesteld. De garantie omvat het alsnog op juiste wijze en binnen redelijke
termijn en zonder ernstige overlast uitvoeren van de niet of niet deugdelijk uitgevoerde opdracht.
Indien de alsnog door de reparateur uit te voeren werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol zijn,
heeft de opdrachtgever recht op een redelijke schadevergoeding.
2. Geen garantie wordt verstrekt op opgedragen noodreparaties.
3. De aanspraken op de garantie vervallen indien:
a. de opdrachtgever niet zo spoedig mogelijk na het constateren van de gebreken de reparateur
daarvan in kennis stelt;
b. de reparateur niet in de gelegenheid wordt gesteld de gebreken alsnog te verhelpen;
c. derden zonder voorkennis of toestemming van de reparateur werkzaamheden hebben verricht
die in verband staan met de door de reparateur verrichte werkzaamheden ten aanzien waarvan
een beroep op de garantie wordt gedaan. De garantie geldt echter wel indien de noodzaak tot
onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en dit door de opdrachtgever aan de hand van
de door de andere reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen
kan worden aangetoond. Indien herstel in Nederland plaatsvindt, dient die reparateur eveneens
lid van BOVAG te zijn.
Het hiervoor onder b. en c. gestelde is niet van toepassing indien herstel in het buitenland
noodzakelijk is. In dat geval vindt vergoeding van de kosten van het herstel plaats op basis van het
prijspeil zoals dit in het bedrijf van de reparateur geldt. Deze vergoeding bedraagt nimmer meer dan
de werkelijk gemaakte kosten.


ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 17 – De betaling
1. De schulden van de koper/opdrachtgever aan de verkoper/reparateur zijn brengschulden. Betaling
dient contant te geschieden bij aflevering van de auto of de onderdelen of na de verrichte diensten.
Onder contante betaling wordt mede verstaan bijschrijving van het verschuldigde bedrag op een
door de verkoper/reparateur aangegeven bank- of girorekening op het tijdstip van levering.
2. Indien uitdrukkelijk schriftelijk een ander moment van betaling is overeengekomen, is de verkoper/
reparateur gerechtigd over de niet betaalde bedragen maandelijks de wettelijke rente in rekening
te brengen. Hierbij wordt het resterende gedeelte van de maand vanaf het moment waarop
betaling had moeten plaatsvinden als gehele maand aangemerkt. Deze verhoging van het
verschuldigde bedrag wordt beschouwd als een voorwaarde waaronder door de verkoper/
reparateur uitstel van betaling is verleend zonder dat daarmee de verplichting van de koper/
opdrachtgever tot contante betaling komt te vervallen. De verhoging gaat één maand na de
verzending van de factuur in.
3. Indien partijen hebben afgezien van contante betaling en niet uitdrukkelijk schriftelijk een moment
van betaling zijn overeengekomen, geldt een betalingstermijn van één maand.
4. De consument dient het verschuldigde bedrag te betalen vóór het verstrijken van de betalingsdatum.
Doet hij dat niet, dan zendt de ondernemer na het verstrijken van die datum een kosteloze
betalingsherinnering en geeft de consument de gelegenheid binnen veertien dagen na ontvangst
van deze betalingsherinnering het openstaande bedrag alsnog te betalen.
Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, is de ondernemer
gerechtigd rente in rekening te brengen vanaf het moment van verzuim. Deze rente is gelijk aan de
wettelijke rente. Door een partij te maken gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten
om betaling van een schuld af te dwingen, kunnen aan de wederpartij in rekening worden gebracht.
De hoogte van deze kosten is onderworpen aan (wettelijke) grenzen. Daarvan kan in het voordeel
van de consument worden afgeweken.
Artikel 18 – Eigendomsvoorbehoud
De geleverde auto blijft eigendom van de verkoper zolang de koper al hetgeen hij op grond van de
koopovereenkomst is verschuldigd niet ten volle heeft voldaan. Zolang de auto niet in eigendom op
de koper is overgegaan, is de koper verplicht deze voor zijn rekening W.A. + casco te verzekeren en
te doen onderhouden. De verkoper zal tot generlei vrijwaring van de koper voor diens aansprakelijkheid
als houder van de auto gehouden zijn. Anderzijds vrijwaart de koper de verkoper voor aanspraken die
derden op de verkoper zouden mogen hebben en die in verband kunnen worden gebracht met het
gemaakte eigendomsvoorbehoud.
Artikel 19 – Afwijkingen
Afwijkingen, waaronder begrepen aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden,
zijn uitsluitend geldig indien deze door beide partijen schriftelijk zijn vastgelegd. Afwijkingen van het
BOVAG Garantiebewijs, van het aanvullende BOVAG Garantiebewijs voor een gebruikte auto en van de
BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie maken deze ongeldig ten opzichte van BOVAG.
Artikel 20 – Bemiddelingsregeling
Een koper/ opdrachtgever die klachten heeft over de verkoop van een auto of over de uitvoering
van de BOVAG reparatie- en onderhoudsgarantie ten opzichte van een verkoper/reparateur die lid
is van BOVAG Autobedrijven dient zich eerst tot deze verkoper/reparateur te wenden. Wanneer dit
niet heeft geleid tot een oplossing van zijn klachten, kan hij zich wenden tot BOVAG Bemiddeling te
Bunnik (telefoonnummer 0900 2692268 (35 eurocent/min), postadres Postbus 1100, 3980 DC te
Bunnik), met dien verstande dat voor wat betreft klachten inzake de verkoop van een nieuwe auto
deze bemiddelingsregeling slechts hierop van toepassing is, wanneer door de koper niet kan worden
geageerd op basis van een door de fabrikant of importeur van de nieuwe auto afgegeven garantie.
Tevens is deze bemiddelingsregeling voor wat betreft klachten inzake de verkoop van een gebruikte
auto slechts van toepassing als koper terzake aanspraak kan maken op BOVAG Garantie. BOVAG
Bemiddeling zal in het geschil bemiddelen en trachten het geschil in der minne op te lossen volgens
een reglement dat de partijen bij het geschil vooraf ter kennis wordt gebracht. In deze bemiddeling
kan een oordeel worden gegeven over het aantal in rekening gebrachte werkuren en de prijs van
verwerkte materialen, één en ander met inachtneming van de outillage van de desbetreffende
werkplaats. Het werkplaatstarief wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.
Artikel 21 – Geschillenregeling
1. Deze geschillenregeling geldt alleen bij klachten of geschillen tussen de koper/opdrachtgever
enerzijds en de leden van BOVAG Autobedrijven anderzijds. Zij is voorts alleen van toepassing op:
a. de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe auto, tenzij door de koper kan worden
geageerd op basis van een door de fabrikant of importeur van de auto afgegeven garantie.
b. de overeenkomst van koop en verkoop van een gebruikte auto waarbij koper niet uitdrukkelijk
schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie en waarbij de koopprijs niet minder
mag bedragen dan 4500 EURO of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan
4500 EURO maar wél meer is dan 35 % van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.
c. de in artikel 16 van deze Algemene Voorwaarden genoemde BOVAG-reparatie- en
onderhoudsgarantie.
2. Is de in artikel 20 genoemde bemiddelingspoging niet geslaagd of geeft de koper/opdrachtgever
niet de voorkeur aan een bemiddeling, dan kan de koper/opdrachtgever het geschil schriftelijk
aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen van de Stichting Geschillencommissies
Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (bezoekadres Bordewijklaan 46, 2591 XR te Den Haag). In
het geval dat is bemiddeld door BOVAG, dient de koper/opdrachtgever het geschil binnen zes weken
nadat is gebleken dat de bemiddeling niet tot een oplossing heeft geleid, bij de Geschillencommissie
Voertuigen aanhangig te maken. In het geval dat niet door BOVAG is bemiddeld, dient de koper/
opdrachtgever uiterlijk drie maanden nadat hij de verkoper/reparateur de klacht heeft voorgelegd,
het geschil bij de Geschillencommissie aanhangig te maken.
3. De Geschillencommissie Voertuigen doet uitspraak in de vorm van een bindend advies volgens een
reglement dat beide partijen bij het geschil vooraf ter kennis wordt gebracht. Dit reglement maakt
deel uit van de onderhavige overeenkomst. Evenals bij de bemiddeling kan in het bindend advies
een oordeel worden gegeven over het aantal werkuren en de prijs van de verwerkte materialen.
In het bindend advies kan zo nodig het bedrag worden bepaald van de kosten die nodig zijn voor
uitvoering van werkzaamheden elders. Deze kosten kunnen ter betaling aan de verkoper/
reparateur worden opgedragen, indien de Geschillencommissie Voertuigen oordeelt dat de kwaliteit
van de door de verkoper/reparateur verrichte werkzaamheden onvoldoende is.
4. Voor de behandeling van het geschil door de Geschillencommissie Voertuigen is de koper/
opdrachtgever een vergoeding verschuldigd.
5. Een uitspraak van de geschillencommissie zal in rechte niet aantastbaar zijn indien meer dan twee
maanden na de verzending ervan zijn verstreken en geen beroep op de gewone rechter is gedaan.
6. BOVAG staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen door haar leden indien verkoper/
opdrachtnemer geen gevolg geeft aan het bindend advies en de daarop volgende aanschrijving,
terwijl er meer dan twee maanden zijn verstreken na de verzending hiervan zonder dat er een
beroep op de rechter is gedaan. De garantstelling van BOVAG betreft een door BOVAG uit te keren
bedrag van maximaal 910 EURO, tegen cessie van de vordering van koper/opdrachtgever. Bij
bedragen groter dan 910 EURO per geschil, keert BOVAG onder dezelfde voorwaarden het
maximale bedrag van 910 EURO uit aan koper/opdrachtgever. Voor het meerdere wordt koper/
opdrachtgever aangeboden om zijn vordering aan BOVAG te cederen, waarna BOVAG de betaling
daarvan zo nodig in rechte zal vragen.
7. De garantstelling bedoeld in lid 6 geldt niet indien de rechter het bindend advies vernietigt. In geval
van faillissement, surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van verkoper/reparateur keert
BOVAG alleen een bedrag tot maximaal 910 Euro per geschil uit en geldt de garantstelling alleen
als koper/opdrachtgever het geschil aanhangig heeft gemaakt bij de Geschillencommissie
Voertuigen, voordat van een dergelijke situatie sprake is.
8. Een plaatsgevonden bemiddeling staat de keuze van de koper/-opdrachtgever om het geschil door
de rechter te laten beslechten niet in de weg. Een eenmaal op de Geschillencommissie Voertuigen
gedaan beroep staat die keuze echter niet meer toe.
Artikel 22 – Persoonsgegevens
De persoonsgegevens van koper/opdrachtgever die worden vermeld op de orderbevestiging worden
door verkoper/opdrachtnemer verwerkt in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp).
Aan de hand van deze verwerking kan verkoper/opdrachtnemer: de overeenkomst uitvoeren en zijn
garantieverplichtingen jegens de koper/opdrachtgever nakomen, koper/opdrachtgever een optimale
service geven, hem tijdig voorzien van actuele auto-informatie en hem gepersonaliseerde
aanbiedingen doen. Daarnaast kunnen de persoonsgegevens beschikbaar gesteld worden aan
derden, waaronder de importeur van een merk voertuig, ten behoeve van direct marketingactiviteiten
voor voertuigen. De autogegevens worden opgenomen in het systeem van de Stichting Nationale
Autopas. In dit systeem worden afgelezen kilometerstanden geregistreerd om fraude met
kilometertellers te voorkomen. Tegen verwerkingen van persoonsgegevens in de zin van de Wbp ten
behoeve van directmailing activiteiten wordt het eventueel door de koper/opdrachtgever bij verkoper/
opdrachtnemer aan te tekenen verzet.


Versie: november 2012